1.3.14

КОЙ?


На 16.03. 2014г. е предварителният изпит по журналистика в СУ "Св. Кл. Охридски". Стотици кандидат-студенти по журналистика ще премерят сили за входен билет за Четвъртата власт. Коя ще е темата на писмения изпит по журналистика? Дали ще е свързана с бурните събития от последната година, или ще е тема с по-абстрактна насоченост? Това са въпросите, които занимават и кандидат-журналистите от Учебен център The Passionate Shepherd. Без значение коя ще е темата на писмения изпит по журналистика в СУ, кандидат-студентите решиха че една от най-подходящите теми е " КОЙ". В курса по журналистика те обсъдихме възможните посоки за формилиране на тези, гледни точки и аргументи по тази тема. Представяме най-добрите академични есета.


Марияна Тодорова, академично есе

Въпрос, изписан с ярост, непримирение и тъга, въпрос, съдържащ в себе си толкова много други въпроси. Въпросът кой прилича на глава лук-колкото повече ровиш в същността му , толкова повече нови пластове се появяват, докато не стигнеш до ядрото. Тогава неволно очите ти се пълнят със сълзи и парещо усещане се разлива във всяка жила на тялото ти, изпълващо гo с взривоопасна смес от гняв, разочарование и мечти.

Юни 2013 беше топъл и отвсякъде лъхаше на лято. Всички ученици усещахме аромата на морския бриз и вече дочувахме пронизителния крясък на чайките. Крясъците,които чухме на 14 юни обаче, не бяха на безгрижните морски птици. Те бяха на обезкрилените, ограбени и ядосани българи. А въпросът “кой” ехтеше из прашните софийски улици и като камък, хвърлен в локва , създаваше все по-големи вълни на недоволство. Признавам, тогава не знаех кой е този Кой. Чудех се Доктор Кой ли викаха хората? Може би нямаше да ни е излишна помощта му. Предполагам, че само свръхестествена сила би се справила с наглостта и безочливостта на някои хора.

Българският народ е с големи постижения в областта на отрицанието и на прехвърлянето на вината на някой друг. Всички имаме безспорни влечения към сферата на правото. Излишъкът от юристи хич не ме учудва, тук не е нужно да си завършил Юридическия факултет, за да знаеш отговора на въпроса кой. Той винаги е: „не съм аз”. И след като всички до един сме невинни, просто не знам от къде идват тези проблеми. Но всъщност отговорът на въпроса кой е „това бях аз”.

Кой бях аз ли? Аз бях лъган и  залъгван. Аз бях прилъгван от „чудотворци” , обещаващи ми това, което ми се полага по право. Наивността ми пълнеше джобовете на управниците със скоростта, с която те си строяха палати. А в моите джобове имаше дупка, разрастваща се като тази в озоновия слой. Беден,разочарован и измамен човек, това бях аз.

Кой бях аз ли? Аз бях протестиращият. Протестирах , защото ми омръзна, защото беше по-вероятно да завали сняг през август ,от това да има справедливост и демокрация. Всички питаха кой и сякаш масова слепота беше заразила света. Никой не знаеше как и с какво,никой не виждаше правилен начин за решение на проблемите, но всички знаеха, че сегашният е грешен.  Затова през последната година светът беше подпален от жарта на хиляди недоволни хора, но на места пожарът беше удавен в кръв. Стотици животи бяха отнети в Сирия, Турция, Босна и Украйна. В една от най-великите си книги Хемингуей пише „смъртта на всеки земен жител ме отслабва, затова когато чуеш, че бие камбаната, знай,  че тя бие и за теб.” Смазан, стъпкан и убиван, това бях аз.

Но като всичко на този свят нищо не е само черно или само бяло. И въпреки всички и всичко, мисля, че нещата ще се оправят. Кога? Друг хубав въпрос. Когато започнем да вярваме в себе си и възможностите си, когато разберем ,че животът ни до голяма степен зависи от нас самите. И както Кенеди е казал :„Не питай какво може родината ти да направи за теб, а питай какво можеш да направиш ти за родината си”. Защото този, който може да промени ситуацията, този, чиито мечти за справедливост биха могли да станат реалност, това съм аз.

Решенията на най-сложните въпроси обикновено се крият в най-простите неща. За щастие кой е по-лесен въпрос от защо. Защото всеки може да си отговори , стига да се дистанцира от естественото желание да бъде винаги прав и никога виновен. Никой не е отговорен  за твоето лично нещастие освен ти самият. Защото имаме само един живот и е изцяло наша отговорност той да бъде изживян качествено.

0 comments:

Post a Comment